باروری جنس مؤنث بدون نیاز به اسپرم مذكر

فارس: عضو گروه جنینشناسی پژوهشكده رویان گفت: در حالت عادی فردی كه به‏وجود می‌آید، ماده ژنتیك را نیمی از پدر و نیم دیگر را از مادر خود می‌گیرد؛ در روشهای‌ تحقیقی که انجام داده‌ایم، ماده ژنتیكی مادر و پدر را حذف و با استفاده از یكی از سلول‌های مادر كه دارای ماده ژنتیك كامل است، باروری صورت می‌گیرد.
اعظم دالمن در نخستین سمپوزیوم جنین‌شناسی در خصوص شبیه‌سازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شبیه‌سازی به معنی تولید مثل غیرجنسی است؛ در لقاح طبیعی از طریق پیوند تخمك و اسپرم، موجود زنده شكل می‌گیرد اما در شبیه‌سازی اسپرم حذف و به جای آن یك سلول سوماتیك به جای اسپرم جایگزین می‌شود.

وی گفت: ماده‌ ژنتیكی به نام اُن با سلول‌ سوماتیك ممزوج می‌شود كه با توجه به اهداف شبیه‌سازی، فرآیند لقاح انجام می‌شود. بر همین اساس اگر هدف تولید موجود زنده با نمونه نخستین مغایرت داشته باشد نظیر انقراض یك گونه حیوانی، با استفاده از این روش، آن موجود را شبیه‌سازی می‌كنیم.

عضو گروه جنین‌شناسی پژوهشكده رویان در ادامه این مطلب افزود: اگر هدف از شبیه‌سازی این باشد كه سلول‌های بنیادین تولید و بتوان به بافت‌ تمایز داد كه در این صورت برای فرد در صورت الزام مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دالمن با بیان اینكه در پژوهشكده رویان موفقیت‌هایی در زمینه بارور شدن با حذف اسپرم صورت گرفته است، بیان كرد: در حالت عادی فردی كه به وجود می‌آید، ماده ژنتیك را نیمی از پدر و نیم دیگر را از مادر خود می‌گیرد اما در روش‌های تحقیقی كه در پژوهشگاه رویان انجام داده‌ایم، ماده ژنتیكی مادر و پدر را حذف و با استفاده از یكی از سلول‌های مادر كه دارای ماده ژنتیك كامل است، عمل باروری صورت می‌گیرد.

وی تصریح كرد: مادر می‌تواند بدون نیاز به اسپرم مرد بارور شود. اما این موضوع از نظر اخلاقی درست نیست و بیشتر روی حیوانات صورت می‌گیرد كه به عنوان نمونه می‌توان به بزغاله‌های شبیه‌سازی شده در پژوهشگاه رویان اشاره كرد. البته در تلاش هستیم فاكتور 9 انعقادی خون انسان را در شیر آنها، تعریف كنیم.

عضو گروه جنین شناسی پژوهشگاه رویان در پایان با بیان اینكه فاكتور 9 انعقادی خون می‌تواند در درمان بیماران هموفیلی مؤثر باشد، خاطرنشان كرد: از این روش‌ می‌توان برای تكثیر موجودات در حال انقراض استفاده كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب،نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده واميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا بهره گيريم.
نظر شماقابل روئیت برای عموم خواهدبود .