ناهنجاریهای نوک پستان


تغییر در ظاهر نوک پستان و نواحی اطراف آن ( آرئولا ) را ناهنجاریهای نوک پستان گویند .

سن ، ژنتیک و نحوۀ زندگی : عوامل خطر به علل آن بستگی دارند .

دو نوع اصلی ناهنجاری نوک پستان وجود دارد : تورفتگی به داخل پستان ( برگشتگی و چرخش نوک پستان ) و بیماریهایی که پوست رو و اطراف نوک پستان را مبتلا می سازد . هر چند این ناهنجاریها اغلب به علت مشکلات کوچکی که به آسانی قابل درمان هستند ایجاد می شوند، اما هر تغییری در حالت نوک پستان باید مورد توجه طبی قرار گیرد . زیرا در موارد نادر ممکن است سرطان پستان مطرح باشد .



علل بیماری

برگشتگی و چرخش نوک پستان ممکن است طی بلوغ اتفاق افتد . این نوع چرخش بی ضرر است ، هر چند در آینده ممکن است شیردهی را دشوار سازد . چرخش نوک پستان ممکن است در نتیجه التهاب در مجاری شیری زیر آن ناحیه باشد . این حالت اغلب خانمهای غیر حامله ای را که سیگاری هستند مبتلا می سازد .تغییرات در ساختمان پستان با تغییرسن ممکن است اتفاق افتد و موجب کشیده شدن نوک پستان در افراد مسن گردد . با شیوع کمتری چرخش نوک پستان در بزرگسالان ممکن است به علت سرطان پستان باشد .
در بسیاری از خانمها در طی چند هفته اول شیردهی ترکهای ریز و نواحی سفتی در روی نوک پستانشان بوجود می آید . این ترکها اغلب به این دلیل است که نوزاد تمام نوک پستان را در هنگام مکیدن و شیر خوردن وارد دهانش نمی نماید . خیس ماندن نوک پستان پس از شیردهی می تواند باعث جراحت و ترک خوردگی شود . ترکهای نوک پستان غالباً ایجاد درد سوزنده یا تیر کشنده ای می نمایند و این درد به هنگام شروع یا در انتهای شیردهی ایجاد می شود و ممکن است منجر به عفونت شود که این عفونت به دلیل التهاب بافت پستان می باشد . قسمتهای خشک لایه لایه شده پوست و یا اطراف هر دو پستان می توانند ناشی از اگزما باشند . اگزما معمولاً خارش دار بوده و مستعد بروز در قسمتهای مختلفی روی بدن است . در هر حال پوست روی نوک پستان گاهی تغییر مینماید که این تغییر شبیه اگزما است و در حقیقت موجب بیماری پاژه در پستان میشود که شکل نادری از سرطان است که منشاء آن مجاری شیر می باشد . برخلاف اگزما ، بیماری پاژه ( Paget ) به ندرت در هر نوک پستان بروز می نماید و بهبود نمی یابد . این نوع سرطان پستان غالباً ایجاد زخم و خونریزی از نوک پستان می نماید و اغلب همراه با توده پستان است .

اقدامات درمانی

پزشک پستانها را معاینه خواهد نمود . خصوصاً توجه خاصی به نوک آنها خواهد کرد . در صورتیکه نوک پستان چرخش به داخل کرده باشد اما با شیردهی مربوط نباشد ، فرد را به کلینیک سونوگرافی یا ماموگرافی ارجاع می دهند تا ناهنجاریهای پستان بررسی شود . در صورتیکه توده پستان یافت شد ، توسط سرنگ و سوزن نمونه ای از مایع یا سلول از توده برداشته خواهد شد و از نظر وجود سلول سرطانی آزمایش می شود . اگر رو یا اطراف نوک پستان ، راش ( دانه ) وجود داشته باشد یک نمونه پوستی نیز برداشته خواهد شد و از نظر وجود سلولهای سرطانی بررسی می شود .
گاهی امکان دارد که چرخش نوک پستان که از زمان بلوغ وجود داشته اصلاح شود ، بدین طریق که هر روز با کمک انگشت شصت و نشانه به آرامی نوک پستان به بیرون کشیده شود و این کار هفته ها تکرار گردد . وسیله ای ساکشن مانند ، نظیر پستانک که به طور موقت در داخل پستان بند قرار داده می شود نیز می تواند کمک به بیرون کشیدن نوک پستان نماید .
در صورت ترک خوردگی ، نوک پستان باید به دقت شسته و خشک شود و از یک مرطوب کننده استفاده نمود . قبل از شیردهی ماده مرطوب کننده بایستی کاملاً تمیز شود . همچنین باید استفاده از پدهای پلاستیکی در داخل پستان بند که موجب رطوبت و در نتیجه عفونت می شود نباید استفاده نمود . عفونت با آنتی بیوتیک درمان می شود . اگزما با استفاده از کرم هیدروکورتیزن بهبود می یابد . در صورت کشف سرطان پستان بیمار جهت معالجه ارجاع داده خواهد شد و آزمایشات تکمیلی شامل آزمایشات خون و رادیوگرافی ها انجام می گردد تا در صورت انتشار سرطان به سایر قسمتها مشخص گردد . در صورت تشخیص بیماری پاژه ، پوست میتلا به همراه بافت اطراف برداشته خواهد شد . در صورت کشف توده ، درمان میتواند مشتمل بر جراحی ، رادیوتراپی یا شیمی درمانی باشد .
نا هنجاری در اندازه پستان
ناهنجاری در اندازه پستان Abonormality of breast size
بزرگی ، کوچکی یا عدم تقارن غیر طبیعی پستان را ناهنجاری در اندازه پستان گویند .
سن : در طی بلوغ بروز می نماید .

رشد پستانهای بزرگ غیر طبیعی به سرعت در طی بلوغ گسترش یافته و تصور می شود در نتیجه حساسیت مفرط بافت پستان به هورمون استروژن باشد . پستانهای بزرگ ممکن است موجب درد پشت ، شانه و گردن شوند و در بعضی موارد ممکن است یک عفونت پوستی زیر پستان گسترش یابد . خانمهایی که پستانهای بزرگ غیر طبیعی دارند هنگام دویدن و ورزش احساس ناراحتی می کنند و در پیدا کردن لباس مناسب دچار اشکال هستند .


در بعضی خانمها که مشکلات پستان بزرگ ، کوچک یا نامتقارن دارند ، مشاوره روانی سودمند است .
جراحی جهت کاهش اندازه پستان موجب بهبود ناراحتی در پستانهای خیلی بزرگ و سنگین می گردد . این اقدام تحت بیهوشی عمومی و بستری کوتاه مدت در بیمارستان انجام می گیرد . در طی این عمل مقداری از پوست و بافت پستان برداشته می شود و پستان تغییر شکل می یابد . نوک پستان و آرئولا ( نواحی تیره اطراف نوک پستان ) ممکن است تغییر مکان داده و کوچکتر شوند . پس از جراحی پستان کوچکتر و سفت تر خواهد شد . مجل زخم ( اسکار ) معمولاً کم است و غالباً زیر پستان مخفی می شود . به هر حال حساسیت نوک پستان کاهش می یابد و شیر دهی امکان پذیر نمی باشد .
2-   نوک پستان و آرئولا بالاتر از محل اولیه خود قرار داده می شوند و قسمتی که به شکل V برش داده شده در زیر آن به هم دوخته می شوند . لبه پوست باقیمانده در زیر پستان به هم پیوسته و دوخته می شوند و قابل رویت نمی باشند .





*****************
******************
اگر می خواهید هر روز ایمیل های جذاب و دیدنی دریافت کنید در این گروه یاهوعضو شوید


۲ نظر:

ضمن تشکر از توجه شما به این مطلب،نظرات سازنده شما در هر مطلب را صمیمانه ارج نهاده واميد داريم بتوانيم از حسن نظر شما در راستاي افزايش سطح ارائه محتوا بهره گيريم.
نظر شماقابل روئیت برای عموم خواهدبود .